Home

Untitled

“Primul lucru pe care-l face dimineața o treime dintre femeile cu vârsta cuprinsă între 18 si 34 de ani este să-si verifice contul de Facebook, acest lucru fiind mai important decât mersul la toaletă”.

Nu voi spune asta doar pentru că sunt un gentleman, ci pentru că e adevărat: si mulți bărbați fac asta. Eu sunt unul dintre ei, dar poate că la mine e deformare profesională (sau asta e doar o scuză convenabilă). Înainte de a vorbi despre ce îi motivează pe oameni să folosească (uneori obsesiv) rețelele sociale, subiect dezbătut într-un articol viitor, haideți să vedem cine sunt acesti obsedați. Pardon, oamenii acestia. După cum probabil ați observat, evit să folosesc cuvintele “eu” si “noi” sau “tu” si “voi” pentru a nu personaliza discuția. Că doar noi nu stăm pe Facebook. Ah, eu am recunoscut asta deja.

Să începem cu vestile bune. Dat fiind faptul că orice interacțiune (fie că e vorba de “like”, “share” sau “comment) pe Facebook necesită un proces cognitiv care rezultă într-un click, putem trage o primă concluzie: utilizatorul trebuie să dea dovadă de o atitudine pro-activă si goal oriented. Întocmai cum vi se cere la multinațională, doar că aici o faceți fără bani, doar pentru faimă. Bineînțeles, excludem din această ecuație pe acei useri care se mulțumesc doar să privească, într-un exercițiu voyeristic care în lumea reală s-ar lăsa cu reclamații la poliție si poze la secțiunea Stranger Danger.

Referitor la datele demografice, există două studii demne de luat în seamă. Unul, realizat de Pew Research Center, se referă doar la Statele Unite, dar este important pentru că este făcut de profesionisti, pe esantioane mari din populație (deh, asta se întâmplă când ai bani pentru asa ceva), deci relevant pentru populația generală a satului global Facebook. Al doilea studiu vine de la autohtonii Facebrands, studiu relevant pentru că este realizat pe piața din România, deci aplicabil zonei mioritice a platformei. Conform datelor raportate de Facebrands, în momentul actual, în România, există aproape 6 milioane de utilizatori de Facebook, adică 70% din numărul total al internauților. Asadar o penetrare foarte mare, lucru care înseamnă că românul e frate cu Facebookul, căruia îi acordă o proporție foarte mare din atenția pe care o deține. În funcție de sexul utilizatorilor, Facebrands împarte populația Facebook în proporții egale. În America, lucrurile stau puțin diferit, dat fiind faptul că femeile reprezintă 71% din numărul total al utilizatorilor. În România, cei mai mulți utilizatori au între 15 si 24 de ani, iar în America între 18 si 29 de ani.

Un alt studiu, “Friends who choose your news: An analysis of content links on Facebook”, descrie obiceiurile utilizatorilor de a posta chestii pe Facebook. Conform acestui studiu, femeile postează mai multe linkuri decât bărbații, iar aceste linkuri, de obicei, duc către articole scrise (în general stiri) sau cu conținut video. Mai mult, cea mai activă grupă de vârstă în ceea ce priveste postările este cuprinsă între 25 si 34 de ani. Doar 6% dintre repondentii studiului au dat share la linkul altcuiva, iar mai mult de jumătate dintre respectivele linkuri au rămas fără niciun fel de comment. Asta nu înseamnă că în jurul anumitor subiecte nu se iscă discuții lungi chiar si de 26 de commenturi.

Al treilea si ultimul studiu pe care-l invoc, “Who interacts on the Web?: The intersection of users’ personality and social media use”, asază utilizatorii de Facebook în trei categorii: extrovertiți, neurotici, deschisi la experiențe noi. La fel ca si studiul anterior si cel de față a descoperit că femeile folosesc Facebook mai mult decât bărbații, iar în ceea ce priveste personalitatea utilizatorilor, cercetătorii au descoperit că acei oameni mai stabili emoțional folosesc Facebook mai puțin, extrovertiții îl folosesc mai mult, iar cei deschisi la experiențe noi îl folosesc mai mult.

Datele despre oamenii care populează Facebookul sunt importante, bineînțeles, pentru oamenii din departamentele de marketing, curiosi pe cine trebuie să bombardeze eficient cu informație despre produsele lor. Dar parcă si restul, cetățenii fără interese comerciale, ar trebui să stie cine le sunt vecinii de palier virtual, dacă tot ne petrecem cam 7 ore pe lună unii în compania celorlalți.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s